Čínská filosofie

eye

V šestém století před naším letopočtem došlo na Zemi na různých a vzájemně oddělených místech k pozoruhodné erupci filosofických myšlenek, které ovlivnily celosvětový myšlenkový vývoj až do dnešní doby.

V Řecku žil Thalés, v Indii Buddha, v Číně Konfucius a další.

Ačkoli většina velkých myslitelů žila zhruba ve stejné době, podmínky v jednotlivých zemích, tedy podhoubí, ze kterého se tato mentální exploze vyklubala, byly různé.

V řeckých městských státech byl relativní klid a vstřícné středomořské klima přálo přemýšlení.

Indie je fascinující syntézou bídy a božskosti a v šestém století před naším letopočtem tomu nebylo jinak.

A Čína?

Ta již zhruba dvě stě let procházela obdobím totální roztříštěnosti a válek mezi jednotlivými státečky a státy. Historici této epoše říkají příznačně “doba Válčících států”. Byl to čas neustálých intrik, ve kterém bylo jedinou jistotou to, že když se rodině narodí syn, za pár let půjde zemřít do boje.

li  li ŘÁD_ šesté století př.n.l. byl v Číně čas totálního chaosu. Filosofy motivovala snaha ustanovit v zemi řád. 

Paradoxně ale i tyto podmínky přály filosofii. Síly úpadku a rozkladu byly natolik mocné, že podněcovaly protireakci – filosofové hledali cesty, jak společnost stabilizovat a dát jí řád. Vznikla celá řada teorií a učení. Z filosofické perspektivy proto mluvíme o tzv. “období Sta škol”.

Sítem času nakonec propadly tři zásadní filosofické školy, které se vzájemně radikálně odlišovaly, díky čemuž se však během dějin vzájemně doplňovaly a vytvořily tak celek, kterému můžeme říkat “čínské myšlení.”
Pojďme si je představit o něco blíže:

Konfucianismus

Legismus

Taoismus

O zhruba pět set let později získal ucelenou podobu Systém pěti prvků 

Celým čínským myšlením se jako zlatá nit line teorie o principech Yin a Yang