yinYang3   Filip Mráček 2014

Teorie Yin a Yang je bezesporu jedním z největších přínosů, které světu čínské myšlení dalo. Neexistuje snad člověk, který by neznal kruhový symbol s bílým půlkruhem s černou tečkou a černým půlkruhem s bílou tečkou.

Černý půlkruh reprezentuje Yin – pasivitu, tmu, chlad, poddajnost, ženskost, Měsíc.

Bílí půlkruh je Yang – aktivita, světlo, horko, pevnost, mužskost, Slunce.

Tečka v každém z nich symbolizuje, že nic není pevně dané a statické. Když jeden z principů dosáhne svého maxima, překlopí se do svého opaku. Květina nejprve roste za sluncem a když vykvete a rozšíří svá semena, pozvolna upadá a vrací se zpět do země. Tak každý růst a každá expanze v sobě nese zárodek úpadku a každý úpadek v sobě obsahuje příslib budoucího růstu.

Pomíjivosti a nestálosti veškerých jevů tohoto světa si jsou dobře vědomi také buddhisté, kteří kladou lidem na srdce, aby si ve chvílích velké radosti uvědomovali, že tento pocit nebude trvat věčně, a zachovávali jistou střídmost – stejně tak ale aby v těžkých chvílích nezapomínali, že ty také odezní.

yinyangFxFilip Mráček – Yin a Yang/ akryl na lepence/ 2010

Krom toho, že principy Yin a Yang jsou nestálé, proměnlivé a vzájemně se přetavují jeden do druhého, je jejich další podstatnou vlastností komplementarita – vzájemné doplňování. Není stínu bez světla, stejně tak jako není světla bez tmy. Naše mysl má tendence přilnout k příjemnému a tím ho protěžovat a naopak nepříjemné máme tendenci zavrhovat a raději bychom byli, kdyby neexistovalo. Jsme zkrátka zvyklí vnímat svět duálně a vybírat si příjemnější variantu. 

Avšak duchovně pokročilá mysl je nad dualitu povznesená. Chápe, že PLUS i MÍNUS jsou stejně důležité. Nesnaží se ukořistit PLUS a do písku zahrabat MÍNUS. Obojí nezaujatě vnímá, pozoruje, nehodnotí a těší se z jemné radostné vibrace, kterou vnitřní překonání duality a prožitek Kosmické jednoty automaticky navozuje.

Takové je, věřím, ideální uchopení těchto principů. Nicméně i sebemoudřejší filosofie může být překroucena a zneužita. To je přesně to, co se dle mého názoru stalo s teorií Yin a Yang ve vztahu čínské společnosti k ženám.

Kdysi dávno údajně byla čínská společnost matriarchální, ale později se ujali vedení muži. Teorie Yin a Yang jim posloužila k tomu, aby jakožto ztělesnění aktivního principu udržovali pasivní ženský element pod svou nadvládou a silovou kontrolou. Došlo tedy k jasnému protěžování jednoho principu na úkor druhého – jakoby se sluneční paprsky snažily vyvýšit nad stín, protože ony jsou Světlo a on je Tma.

Ženy tak byly brány jako nástroj mužské slasti a uspokojování všech možných potřeb. Aby vyhověly obskurnímu fetiši čínských mužů, lámaly si dokonce od dětství chodidla v nártu, aby se jim nohy zmenšily do tzv. „lotosových lilií“, díky čemuž pak ztratily schopnost normálně chodit (a byly tak ještě o to víc vydány napospas mužově libovůli) – o neskonalé celoživotní fyzické bolesti netřeba dvakrát mluvit.

 

yinyang Filip Mráček/ Yin Yang/ digitál/ 2011

 

Skutečné a plnohodnotné doplňování a obohacování je možné pouze tam, kde je svobodná vůle z obou stran. Nikoli tam, kde je násilí a donucení v jakékoli podobě. Čínská společnost v tomto aspektu selhala na celé čáře, navzdory vynikajícímu vhledu na filosofické rovině.

S tématem souvisí:

Taoismus

Systém pěti prvků

Zpět na Čínská filosofie